top of page

Got it back!

Vorig jaar moest ik op het BK Freeride tevreden zijn met een tweede plaats, nadat ik in de finale gevallen was. Het voelde voor mij echt aan als 'verliezen', ook al wist ik dat de fout gewoon bij mezelf lag en dat zo'n dingen kunnen gebeuren. Maar het BK Freeride is iets dat ik gewoon wil winnen!

Dit jaar vond het BK Freeride plaats in Nendaz, het was weer een wedstrijd in een wedstrijd. De Nendaz Freeride is een 2* FWQ wedstrijd. FWQ staat voor Freeride World Tour Qualifier, de 2* staat voor het niveau van de wedstrijd, die zijn geklasseerd van 1 tot 4* wedstrijden.

De ranking van de Belgen binnen deze internationale wedstrijd telde als BK.

Voor de wedstrijd had ik mijn eigen voor genomen om vooral voor de Belgische ranking te gaan en niet voor de ranking van de FWQ. Hierdoor kon ik iets meer op 'safe' skiën. In de internationale wedstrijd zaten een aantal sterke Zweedse en Amerikaanse dames die al redelijk hoge cliffs sprongen. Ik ging dat risico niet nemen en hield het bij enkele kleinere drops. Dan was ik zekerder van mijn landing.

We kregen pas 's morgens te horen op welke flank de wedstrijd zou doorgaan, daarna krijg je dan even de tijd om de flank van onderuit te bekijken en te beslissen welke lijn je gaat skiën. Dat is helemaal niet gemakkelijk. Want eens je boven aan de top staat, ziet er alles weer anders uit.

Ik had in het begin veel moeite om een goede lijn te vinden, ik veranderde 10 keer van gedachte. Maar in de laatste 10min voor mijn start wist ik zeker voor welke lijn ik ging. In het midden had ik wel een kleine aarzeling bij een drop, waardoor ik wat punten verloor op vloeiendheid. De jury kijkt immers naar: moeilijkheid van de lijn, skitechniek, vloeiendheid en drops.

Na de wedstrijd was ik tevreden over mijn skiën en ik vermoedde wel dat de Belgische titel binnen was, maar het is een jury sport en het is steeds afwachten tot je de uitslag definitief hoort.

Maar mijn vermoeden was juist en ik won met een redelijke voorsprong de Belgische titel. Een leuke verrassing daarbij was dat ik in de internationale wedstrijd op een 4de plaats eindig, net naast het podium. Dat had ik niet verwacht. Op zo'n moment denk je dan 'Had ik maar iets meer risico genomen, dan had ik misschien dat podium gehaald' Maar als ik dan een fout had gemaakt, had het ook mijn Belgische titel kunnen kosten natuurlijk. En dan was ik minder goed gezind geweest als nu. :)

Hier de run door mijn ogen:

Recent Posts
Archive
Search By Tags
bottom of page