top of page

Biesbosch Challenge: een sprintje van 8u


Zondag stond ik samen met Tom Marien (Team Far) aan de start van de Adventure Race 'Biesbosch Challenge', we kregen 8u de tijd om zoveel mogelijk checkpoints (CP's) te verzamelen. Een wedstrijd van 8u is in het adventure racen kort, het is de sprint versie, het ging er dus ook redelijk snel aan toe.

Heel de week hield ik het weerbericht in 't oog. Soms leek het dat we veel regen zouden krijgen, gelukkig draaiden de weerkaarten zich naar het einde van de week en kregen we zelfs een perfect weertje, 18°, droog, en af en toe wat zon. Enkel een stevige wind van 4 beaufort zou het ons niet gemakkelijk maken, zeker bij het fietsen en het kano varen was het soms een gevecht tegen de wind.

Om 9u gingen we van start, om 17u ten laatste moesten we aan de finish zijn, per minuut dat je te laat bent, worden er CP's af getrokken. We starten met een proloog om het deelnemersveld wat te verspreiden, want er staan maar liefst 60 teams aan de start. De startlocatie is aan het recreatie park Kurenpolder, we krijgen kleine stukjes kaart te zien, die moeten we terugvinden op een platte grond en daar liggen de CP's. Je mag pas definitief starten, indien je alle CP's van de proloog gevonden hebt. We leggen ongeveer 3km af aan een stevig tempo, mijn hartslag gaat al direct in het rood, niet op letten, gewoon gaan en blijven gaan! We zijn begonnen aan 8 uren racen!

Etappe 1 is een mountainbike etappe van 15km, met onderweg 4 checkpoints, we halen ze alle 4 en komen dan aan de transition area (TA), hier wisselen we van mountainbiken naar lopen. In deze etappe liggen 6 CP's, Tom heeft de kaart en kompas en navigeert ons zo snel mogelijk naar de punten. Het lopen gaat goed en we halen opnieuw alle CP's in deze etappe. We hebben dan een kleine 10km gelopen. In de volgende TA wisselen we weer naar onze fietsen. We halen 3CP's en dan navigeert Tom ons naar de volgende TA, in de veronderstelling dat we alle CP's hebben in deze etappe, maar er was nog een 4de CP in deze etappe. Ik had het roadbook bij mij en ik had dit mee in het oog moeten houden. Hier maken we dus een fout in onze communicatie. Als we bij de TA staan, merken we dat op, maar dan is het te laat om nog op en af te gaan naar dat CP, we besluiten het punt te laten laten liggen en door te gaan. Het is pas ons eerste CP dat we missen, dus we zijn niet slecht bezig en verwachten dat we later in de wedstrijd toch nog CP's gaan moeten laten liggen om binnen de 8u te blijven. Na de mountainbike krijgen we een special Task voorgeschoteld, als we het hindernissenparcours afleggen levert ons dat 2 punten extra op. We kruipen over muren, balken, klimmen in touwen,... Voor Tom ziet het er allemaal zo simpel uit, hij is dan ook een paar koppen groter dan mij. Voor mij lijken de hindernissen soms reusachtig groot! Maar we zijn een goed team en samen vliegen we overal over.

Dan naar etappe 4, steppen! Zowel Tom als ik zijn hier geen fan van. Steppen is leuk voor even en op het gemak, maar kilometers aan een stuk en volle bak is het niet te onderschatten. Na 9 km, hebben we wel alle CP's weer binnen van deze etappe en zijn we blij dat we even mogen gaan zitten in de kano! Maar het kano varen is niet te onderschatten, in het begin zitten we op een groot stuk open water, er staat een windkracht 4, zijwind, het is een strijd tegen de wind om koers te houden. Gelukkig betert het eens we op smallere vaargeulen komen. Het nationaal park Biesbosch is een prachtig natuur gebied met vele kleine waterwegen, zalig om door te kanoën. In totaal leggen we 10 km af met de kano, we halen alle CP's. Er was wel ook nog een extra bonus punt te rapen in deze etappe, maar dat laten we liggen. We zien op het roadbook wat er nog allemaal komt en we zitten krap op ons tijdsschema. Als ik uit de kano stap, krampen mijn beenspieren een beetje samen. Ze zijn door het stilzitten afgekoeld, maar moeten nu terug wakker worden, we moeten weer op de mountainbike. Maar het is maar een korte etappe met 1 punt in. Het is 8km alles geven! Aangekomen in de TA is het weer snel de fietsschoenen wisselen in de loopschoenen voor etappe 7 Persoonlijk vond ik dit de mooiste etappe, 10km lopen door mooie natuur en het lopen blijft toch mijn favoriete discipline. Wel hebben we even pech als we door een ophaalbrug even worden opgehouden. We verliezen daar toch een 5-tal minuten. We maken er gebruik van om even op adem te komen, en even rustig te eten en te drinken. Wat dat is niet simpel om dat tijdens zo'n wedstrijd goed bij te houden. We laten tijdens deze loopetappe één CP liggen, want er komt nog een lange mountainbike etappe aan en de tijd begint te dringen, nog minder dan 2 uur te gaan. Etappe 8 wordt een zware, we krijgen op de fiets de wind van voor en het lijkt of dat die wind enkel maar harder en harder wordt. Er is nergens beschutting, we rijden door grote open velden. Tom op kop, ik zet me in zijn wiel. Het enige wat ik doe is stampen en stampen op die pedalen, ik concentreer me op dat wiel voor mij en ik mag dat geen 10cm lossen. Tom roept af en toe iets, maar ik versta het meestal niet, en reageren gaat niet, stampen op die pedalen en dat is alles! We slagen in deze etappe nog 2 CP's over. We weten dat aan de laatste TA nog een special task te wachten staat en we zijn op 45min van het einde. Die special task kan ons nog 3 punten opleveren, dus die moeten we zeker doen en we mogen niet in tijdsnood komen. De special Task bestaat uit zwemmen. Er ligt een kleine boei in het water in we moeten daar rond zwemmen. Het water is koud, Tom vind het een heerlijke afkoeling. Ik vind het iets minder leuk en de kou slaat een beetje op mijn spieren. Het zwemmen kost ons minder tijd dan we voorzien hadden, waardoor we ruim de tijd hebben voor de laatste etappe richting de finish, nog een kort stukje op de mountainbike met onderweg nog 1 CP. We komen 13 minuten voor tijd aan. Achteraf gezien hadden we dus nog ergens wel een extra CP kunnen gaan halen. Maar daar is niks meer aan te doen. We hebben het zeker niet slecht gedaan, van de 36 CP's, hebben we er uiteindelijk maar 4 van laten liggen.

Het was een zware wedstrijd, maar zeker een mooie. Nationaal park de Biesbosch is een mooi stukje natuur. Mijn vorige adventure races heb ik dikwijls hard afgezien en tijdens de wedstrijd er minder van kunnen genieten. Ondertussen is mijn lichaam steeds beter getraind voor deze dingen en ik heb tijdens deze Ar voor de eerste keer echt wel genoten . Ook hebben we best snel geraced. Drie weken geleden was ik goed ziek geweest en ik had dus de laatste weken niet veel meer getraind. Ik twijfelde over mijn fysieke conditie, maar dat bleek heel goed mee te vallen. Ook Tom was de laatste weken vooral bezig met verbouwingen thuis ipv van met trainen. Gezien deze omstandigheden hebben we heel sterk geraced. We hebben dan ook beiden een mentaliteit van 'als we meedoen gaan we er ook voor', Stiekem had ik wel gehoopt op een podiumplaats bij de gemixte teams, maar we moeten eerlijk zijn, de andere teams waren net nog een beetje sterker als ons. De beste teams laten slechts 1 puntje liggen. Weer een motivatie om nog harder te trainen!

Recent Posts
Archive
Search By Tags
bottom of page