top of page

Alles gaat bergop!

Afgelopen twee weken heb ik me volledig kunnen uitleven in de bergen rond Les Deux Alpes. De eerste week was ik daar vooral om freestyle ski training te geven. Skiën in de zomer is enkel in de voormiddag, dus in de namiddag had ik tijd om wat te trainen in de bergen. Ik ging lopen,wandelen, fietsen of zwemmen. In de tweede week heb ik minder geskied en me vooral voorbereid op de wedstrijd waar ik in het weekend aan ging deelnemen. Ik heb helemaal niet veel kilometers gedaan deze twee weken, maar wel heel veel hoogtemeters in verhouding.

Zatedag stond ik dan aan de start van de Verticale Du Diable, een wedstrijd over slechts 7,5km, maar 1900meter recht omhoog! De start was beneden in Venosc op zo'n 900m, de finish lag op de top van Tête Moute op 2800m. Het parcours was op te delen in drie delen. De eerste 4km was nog over een trailpaadje en had een gemiddeld stijginspercentage van 20%.

met de bakjes naar de start, beneden in Venosc. Deel 1 ligt onder de bakjes en is een wandelpad.

Maar daarna begon het, verder was er geen pad meer, km 5 en 6 ging recht omhoog door het hoge gras op de skipiste. Diegene die Les Deux alpes een beetje kennen, het stuk onder de zetellift van Le Diable. Met stijgingspercentages tot 40%, 29° en de zon volle bak op je hoofd. Het was redelijk afzien, maar uiteindelijk vond ik toch best een goed ritme. Ik telde continu in mijn hoofd tot 10 in een rustig ritme en mijn voeten moesten gewoon in dat ritme volgen. Het lukte goed en ik moest nooit echt stilstaan.

recht omhoog over de skipiste!

Het derde deel, de laatste 1,5 km, was dan weer op losse stenen (onder zetellift Super Diable), dit was een heel technisch stuk met een percentage van 30%. Het was goed uitkijken waar je je voeten zette en af en toe schoven de stenen onder je voeten gewoon weg. Zeker als je wat vermoeid begint te geraken, niet al te gemakkelijk. Nu was ik volledig in mijn sas op dit stuk. Ik loop graag op van die stenen, en ik heb best een goede enkelstabiliteit. Op dit laatste stuk heb ik nog 4 personen kunnen inhalen, die gewoon veel wankeler op de stenen stonden.

stenen, leuk!

Na 2u48min stond ik 1900m hoger dan ik vertrokken was! Ik had als doeltijd 3u voorop gesteld, dus dat had ik ruim gehaald. Ik was redelijk achteraan in het deelnemersveld geëindigd, maar bleek toch dat ik nog tweede was in mijn leeftijdscategorie. Voor mezelf had ik wel echt een goed gevoel, normaal als ik van die wedstrijden doe, zie ik onderweg ongelooflijk af en geniet ik op de moment zelf niet echt. Ik krijg meestal mijn voldoening achteraf. Deze keer was dat anders, ik zat gedurende de ganse wedstrijd in een goed ritme en ik kon genieten van de mooie uitzichten rondom mij. Het was eigenlijk ook mijn eerste trail in de echte bergen, en ik denk dat me dat beter ligt dan een trail hier in België. Ook van de technische stukken over stenen, kan ik ongelooflijk genieten.

Een maand geleden toen ik de marathon gelopen had, had ik ook een bloedonderzoek bij de dokter

laten doen, omdat ik toen zo'n last had van vermoeidheid. Toen bleek ik hier en daar wat tekorten te hebben. Ondertussen neem ik al een maand wat supplementen hiervoor en blijkbaar hebben die toch wel wat geholpen. Ik voel me veel fitter en ik voelde me echt wel sterk in deze wedstrijd. Hopelijk kan ik hier nu op verder bouwen en kan ik nog leuke wedstrijden doen deze zomer. Volgend weekend staat er een triatlon op de planning, de eerste van dit seizoen. Deze wedstrijd, zal een veel kortere inspanning zijn en meer snelheid vragen. En daar heb ik nu niet echt op getraind de laatste maanden. Maar onder het motto 'gewoon voor de lol' (maar toch zo goed mogelijk), gaan we ervoor!

Recent Posts
Archive
Search By Tags
bottom of page