top of page

Een wereldrecord op mijn naam!


Sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een Wereldrecord, het snelheidsrecord achteruit skiën op een indoorpiste (bij de dames). Het is natuurlijk niet zoals een record op de 100m sprint, maar een wereldrecord is een wereldrecord. Al wie wil, mag proberen het te verbreken.

Op maandag had ik al enkele trainingsruns gedaan, toen heb ik wat geëxperimenteerd, met materiaal, kleding, houdingen, wax,...Op maandag kwam ik aan zo'n 63km/h. Mijn doel voor de definitieve pogingen was 65 km/h te halen.

Op de skipiste van Snow Valley deden ze hun uiterste best om de sneeuwcondities optimaal te maken voor ons. Snow Valley stond al gekend voor zijn uitstekende sneeuwkwaliteit, en nu er deze zomer nog een extra stuk is aangezet, is ze van lengte en hellingsgraad ook bij de beste. Ideaal dus om een aantal aanvallen te doen op wereldrecords.

Ik ging voor het record switch skiën bij de dames, Mathieu Verlinden deed hetzelfde bij de heren. Snelheidsduivel Joost Vandendries ging voor het record vooruit. De Brit Rupert Cawte probeerde op een snowboard zo snel mogelijk te gaan en de Zwitser Maxime Riviera deed een aanval op het record met een monoski.

Uiteindelijk slaagde bijna iedereen erin een wereldrecord te vestigen. Enkel Joost Vandendries, onze snelste Belgische skiër, kwam niet aan het wereldrecord en moet tevreden zijn met het Belgische record. Hij haalde 89km/h, ik zie het niet direct iemand verbeteren. Outdoor heeft Dries een record staan van 198 km/h. Dit jaar hoopt hij op een wereldbeker speedskiën boven de 200 te komen.

De monoskiër haalde 74,59 km/h, de snowboarder 72,07km/h, Mathieu en ik, die achteruit afdaalden, behaalden 71,37 km/h en 68,42km/h, allemaal goed voor wereldrecords indoor.

Ik was uiteindelijk met mijn 68km/h best tevreden, het was meer dan dat ik tijdens de trainingen voor mogelijk hield. Om nog sneller te gaan, zal ik vooral een beetje dikker moeten worden of zal Snow Valley nog een beetje langer moeten worden. Maar ik denk dat iedereen het maximum eruit heeft gehaald.

Ooit in een ver verleden werd ik eens Vlaams kampioen slalom, daarna schopte ik het in het freestyle skiën tot op de Olympische Spelen, Belgische titels in het freeriden en skicross. En nu een wereldrecord in het speedskiën. Ik denk dat ik nu mijn allroundheid nog een beetje uitgebreid heb!

Wat is het volgende?

Recent Posts
Archive
Search By Tags
bottom of page