top of page

1/8ste Triatlon in Eupen!

Gisteren stond ik in Eupen aan de start van een 1/8ste triatlon. Het parcours in Eupen is niet te onderschatten, in de fietsronde zitten enkele stevige klimmetjes. Het loopparcours is bijna volledig off road en is ook niet vlak. Het zwemmen vond plaats in het stuwmeer, het water was gemeten op 19°C.

Bij mijn vorige triatlons was ik steeds een beetje teleurgesteld, het ging telkens mis met het zwemmen. In Geel miste ik compleet de start, in Kinrooi werd mijn zwembrilletje afgetrapt,...Ik was dus telkens van bij de start opgejaagd en zwom dan veel te geforceerd. Mijn zwemresultaten in de wedstrijden waren niet goed. En nochtans, maakte ik op training wel echt vorderingen in dat zwemmen.

Deze keer had ik me voorgenomen mij door niks te laten opjagen en rustig mijn eigen tempo te zwemmen. Hoeveel klappen ik ook zou krijgen. We stonden in Eupen met 110 dames aan de start, dus het zou zeker een gefriemel worden bij het vertrek.

Ik had me daar mentaal dus beter op voorbereid en dat heeft echt geloond. Ik ben gans het zwemgedeelte rustig gebleven en me geconcentreerd op mijn techniek. Ik zwom een dikke minuut sneller over de 500m dan tijdens mijn vorige triatlons. Eindelijk!

Bij het fietsen hield ik ook goed stand. In deze discipline ben ik ook een stuk sterker geworden dan in mijn eerste triatlon 2 jaar geleden. Toen was ik steeds bij de traagste fietsers, nu ben ik bij de middenmoot. Bij het fietsen moesten we een paar stevige klimmetjes verwerken en dat koste kracht, ik vreesde een beetje dat ik mijn klop zou krijgen bij het lopen. Maar ik had goede benen en het lopen ging echt vlot. Dit is mijn sterkste onderdeel en hier haal ik de éne na de andere dame in.

Uiteindelijk kom ik als 27ste dame over de meet, op meer dan 100 deelneemsters. In mijn leeftijdscategorie (+40), ben ik 7de. Mijn eindtijd is 4min sneller dan vorig jaar hier op hetzelfde parcours. Ik ben dik tevreden!

Recent Posts
Archive
Search By Tags
bottom of page